V: Parklekar i förorten ska ha helgöppet

Den 25 augusti är det Parkernas dag och Vänsterpartiet åker ut på en parkleksturné. De vill satsa 10 miljoner kronor på att stärka bemanningen i stadens parklekar. Nu är de flesta parklekar i ytterstaden stängda på helgerna. Satsningen skulle innebära att alla parklekar kan ha öppet på helger. Vänsterpartiet vill också att fler parklekar har öppet under sommarlovet, i synnerhet i ytterstaden.

- Alla barnfamiljer har inte råd med dyra entréavgifter. Parklekarna är gratis och nu vill vi öka tillgängligheten för barn och familjer i våra förorter. Vi vill att fler barn och unga i förorten ska få ökad tillgång till parklekarna på helger och lov, säger Clara Lindblom (V), äldre- och personalborgarråd i Stockholms stad.

På parkleksturnén blir det musik med Bröderna Lindgren, aktiviteter för barnen och en chans att prata politik.

- Våra parklekar gör det möjligt för barn och vuxna med olika bakgrund att mötas på ett spontant sätt, säger Tina Kratz (V), ledamot i kommunfullmäktige i Stockholms stad. Med mer resurser och utökade öppettider kan parklekarna utveckla sin verksamhet och nå ut till ännu fler barn och unga.

Varför en parkleksturné?

- Det finns föräldrar som är intresserade av att prata politik och därför kombinerar vi det med underhållning för barnen. Samtidigt får vi en möjlighet att lyfta kulturens betydelse för barn, säger Clara Lindblom.

Parkleksturnén

25/8 kl 10-12: Fyrens parklek, Kärrtorp. Musik, ansiktsmålning, popcorn, graffitiworkshop.

25/8 kl 14-16: Starrmyrans Parklek och stall, Hökarängen. Popcorn, ansiktsmålning. På scen: Pappa Kapsyl.

26/8 kl 14-16: Parkleken Lugnet, Västertorp. Popcorn, ansiktsmålning. På scen: Bröderna Lindgren.

Fakta parklekar

47 bemannade parklekar finns i Stockholms stad.

29 av ytterstadens parklekar har stängt på helgerna.

7 parker har öppet på lördagar och söndagar.

Pressekrterare
Anna Tillberg, 076-122 91 07

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik?  http://stockholmsstad.vansterpartiet.se/