V: Rädda Giovannis akutboende för barn och unga

Den nya majoriteten i Stockholms stad, bestående av Alliansen och Mp, beslutar på socialnämnden på tisdag om nedläggning av Giovannis akutboende. Giovannis är ett HVB-hem (hem för vård och boende) som erbjuder 10 stycken akut- och korttidsboendeplatser för barn och unga mellan 13 - 20 år. De ungdomar som placeras har en social problematik och är i akut behov av stöd och skydd. Det kan till exempel handla om ungdomar som är utsatta för våld, hedersproblematik, som befinner sig i missbruk eller har olika psykiska diagnoser.

Anledningen till den föreslagna nedläggningen är att platserna som finns inte är fullt belagda och att det därför skulle gå att ersätta platserna inom ramen för andra verksamheter. Under året har ca 6 av 10 platser varit belagda. Vänsterpartiet menar att det saknas en planering för hur platserna ska ersättas och att de äldre ungdomarna riskerar att hamna i ännu värre situationer på grund av nedläggningen eftersom de kommer att hänvisas till akutboenden för vuxna.

- Det finns ingen rimlig anledning till att fatta det här beslutet och de som kommer att hamna i kläm är de barn och ungdomar som behöver stöd. Boendet har funnits länge och det vore olyckligt att flytta en personalgrupp med lång erfarenhet av målgruppen till andra verksamheter, säger Alexandra Mattsson Åkerström (V), vice ordförande i socialnämnden.

Giovannis har funnits i Stockholm sedan 1930-talet. En av de som varit placerad på Giovannis är Jackie Nylander, ersättare i socialnämnden för Vänsterpartiet.

- Det är väldigt sorgligt att man vill slå sönder en gammal gedigen verksamhet som Giovannis, som har hjälpt ungdomar i decennier. Jag fick själv plats där när jag var ung och behövde någonstans att ta vägen så jag vet av egen erfarenhet hur viktig den verksamheten är, säger Jackie Nylander (V), ersättare i socialnämnden.

Vänsterpartiet kommer på tisdagens socialnämnd att föreslå att Giovannis inte läggs ner.

För mer information:
Siri Jonsson Montin, pressekreterare, 076 12 29 102