(V): Sten Nordin låter hyresgäster betala skattesänkningar

I årsredovisningen för 2012 föreslår alliansen att ta ytterligare 3.35 miljarder kronor från de allmännyttiga bolagen för att använda pengarna till allmänna infrastruktursatsningar i Vision Järva och Vision Söderort. Under 2012 flyttades 1,3 miljarder och nu accelererar alltså värdeöverföringen. Allmännyttan säljs ut och töms samtidigt.

-           Det är fullständigt horribelt att på två år flytta nästan 5 miljarder samtidigt som hyrorna stiger och renoveringsbehoven ökar, säger Ann Margarethe Livh gruppledare (V) Stockholms stad. Alliansen låter hyresgästerna finansiera skattesänkningar, och låter allmännyttan finansiera vägar och skolgårdar.

-          Sten Nordin borde tacka hyresgästerna som betalat vägar, idrottsplatser och sociala projekt som alla Stockholmare borde betala gemensamt, säger Ann Margarethe Livh. Allmännyttan ska i första hand trygga bostadsförsörjningen, menar Sten Nordin att alliansen tryggat den i bostadsbristens Stockholm?

Vänsterpartiet vill att allmännyttans pengar i första hand används till att renovera det nuvarande beståndet, hålla nere hyrorna och i förlängningen bidra till en offensiv bostadspolitik.

Ann-Margarethe Livh 076 12 29 103