Vänsterpartiet i Stockholm föreslår höjd skatt

Vänsterpartiet i Stockholm stad föreslår i sin oppositionsbudget för 2019 en skattehöjning på 14 öre i förhållande till idag, 30 öre i förhållande till finansborgarrådets förslag. Höjningen skulle generera intäkter till staden på 827 miljoner kronor som Vänsterpartiet menar behövs inom välfärden.

- Vi vet att till exempel förskolan och äldreomsorgen idag står inför stora utmaningar eftersom andelen förskolebarn och äldre väntas öka stort de kommande åren. Ska vi klara de utmaningarna så måste vi helt enkelt satsa mer resurser. Alla politiker säger att de vill att kvalitén på förskolan och äldreomsorgen ska vara hög, men då måste vi faktiskt också vara villiga att finansiera det, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Den nya majoriteten i Stockholm föreslår sänkt skatt och Vänsterpartiet menar att det kommer att slå hårt mot välfärden. Inom flera områden i den nya majoritetens budget för 2019 föreslås effektiviseringar och nedskärningar, bland annat inom äldreomsorgen.

- Att höja skatten är inget självändamål men det borde vara tydligt för vem som helst som tittar på stadens ekonomi att en höjning är nödvändig. Vi behöver helt enkelt höja intäkterna när utgifterna blir större. Stockholm har dessutom i dagsläget en av landets absolut lägsta kommunalskatter, så trots en höjning skulle skatten fortfarande vara låg jämfört med de flesta andra kommuner, säger Clara Lindblom.

Anna Rojas Tillberg, pressekreterare 076 12 29 107