Vänsterpartiet välkomnar beskedet om Nobel Center

Idag har Mark- och miljödomstolen beslutat att säga nej till detaljplanen för Nobel Center på Blasieholmen. Vänsterpartiet välkomnar beskedet.

- Mark- och miljödomstolen menar att Nobel Center påverkar den kulturhistoriska miljön på Blasieholmen negativt, och det håller vi helt med om. Vi vill gärna se Nobel Center i Stockholm men på en annan bättre plats, säger Rikard Warlenius (V), ledamot i exploateringsnämnden i Stockholms stad.

Att Vänsterpartiet är emot nuvarande placering beror på två skäl:

• Kostnaderna för staden är för stora och de resurserna behövs i andra verksamheter.

• Nobel Center som det är utformat idag kommer att påverka den kulturhistoriska miljön på platsen för mycket. Vänsterpartiet vill att Tullhuset bevaras.

För mer info: Siri Jonsson Montin, pressekreterare, 076 12 29 102.

Om oss

Stockholmsvänstern är Vänsterpartiets parlamentariska representation i Stockholms stad. Vi ingår i den styrande rödgrönrosa majoriteten och har särskilt ansvar för äldreomsorg, personalpolitik, de kommunala bostadsbolagen, bostadsförmedlingen och lokalt demokratiarbete. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.