18 förslag för att förbättra arbetsmiljön för välfärdsanställda – Vänsterpartiet Malmö släpper ny rapport

Vänsterpartiet Malmö släpper idag en rapport med 18 förslag på hur arbetsmiljön inom Malmö stad kan förbättras. Rapporten är framtagen efter dialog med fackföreningar och anställda i Malmö stad.

Förslagen omfattar allt från att anställa fler i välfärden, arbetstidsförkortningar, personalinflytande till att anställa fler yrkeskategorier och att kommunen ska bekosta arbetskläder.

– Läget i Malmös välfärd är akut. Det krävs aktiva åtgärder för att komma till rätta med till exempel stressen inom socialtjänsten, arbetsbelastningen inom äldreomsorgen och sjukfrånvaron inom förskolan. Nu kommer vi i Vänsterpartiet med en rad olika förslag på att förbättra arbetsmiljön inom välfärden, säger Martina Skrak, oppositionsråd för Vänsterpartiet.

Andelen anställda inom svensk välfärd har minskat sedan 1990-talet. Nyrekryteringsbehoven är stora. Samtidigt är personalomsättningen i Malmö stad alarmerande. Stress och dålig arbetsmiljö leder till sjukskrivningar, någon som flera fackförbund och anställda vittnat om. Dålig arbetsmiljö leder dessutom till höga sjuklönekostnader. Den totala sjuklönekostnaden för Malmö stad 2015 var 220 miljoner kronor. Vision har nyligen släppt en rapport om att sjukskrivningarna inom välfärdsyrken kostar Sverige över 20 miljarder kronor årligen.

Dåliga arbetsvillkor drabbar i slutändan även alla medborgare som använder sig av välfärden, kvaliteten urholkas.

För att få fler att söka sig till och stanna i välfärdsyrken är arbetsmiljön nyckeln. Vissa kommuner, som till exempel Angered, Hallstahammar, Lund och Sundsvall, lockar nu personal genom arbetstidsförkortning, lönehöjningar eller ökat personalinflytande. Proaktiva åtgärder som vänsterns kommunalråd Martina Skrak, ledamot i Malmö stads personalberedning, välkomnar.

– Till Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Malmö vill jag säga – satsa på personalen, de är välfärdens viktigaste tillgång! Det finns en massa goda förslag men jag tycker att den politiska ledningen i Malmö står alldeles för handfallna. Vänsterpartiet har förslagen för att förändra på riktigt, jag hoppas att Socialdemokraterna och Miljöpartiet hakar på, säger Martina Skrak.

Till rapporten:

Martina Skrak, 0708-161709