Blommor för strejkrätten!

Svenskt Näringslivs webbtidning Arbetsmarknadsnytt rankar de fackförbund som de anser ställt till med mest problem, vilket de menar är att lägga varsel om konflikt och strejk. Listan toppas av Byggnads, Transport och Seko. I dag skickar Vänsterpartiet blommor som tack för att de har kämpat för arbetarnas rättigheter.

Seko som bland annat varit aktuella i Skåne när de förra året strejkade mot dåvarande Veolias missbruk av deltider och timanställningar. Byggnads och Transport har också jobbat aktivt för trygga arbetsplatser och för allas rätt till kollektivavtal, detta inom två branscher där många arbetsgivare utnyttjar låglönekonkurrens.

Vänsterpartiet Malmös fackliga utskott vill tacka fackförbunden för att de kämpar för rätten till en trygg arbetsmarknad och skickar därför blommor till Byggnads, Transport och Seko. En bukett med bland annat röda nejlikor och ett tackkort - "Tack för att ni kämpar."

- Om fackförbundens arbete handlar om att "ställa till problem", genom att värna tryggheten på arbetsplatsen och kämpa för en lön som det går att leva på, då hoppas vi att facken aldrig slutar vara trubbel för Svenskt näringsliv. Strejkrätten är inte ett problem, utan en av de grundläggande mänskliga fri-och rättigheterna och det är provocerande att arbetsgivarna nu ifrågasätter den med sitt utspel. Vi vill visa de lokala facken vår uppskattning med en blomma, säger Patrik Strand, aktiv i Vänsterpartiet Malmös fackliga utskott och Kommunal.

Patrik Strand 070-395 82 98

Martina Skrak 070- 8161709