Bostadspolitiska målen ställer krav på ökar byggande

På dagens kommunfullmäktige antas Malmö Stads bostadspolitiska mål. De bostadspolitiska målen styr Malmö Stads arbete med att få igång byggandet. I målen kan man bl.a. läsa om viljan att alla Malmöbor ska ha någonstans att bo och det primära målet att stadens bostadspolitik ska utmana den allt mer tilltagande bostadssegregationen.

Dagarna innan de bostadspolitiska målen antas av kommunfullmäktige lanserade Hyresgästföreningen sin rapport om bostadskrisen i Malmö med omnejd. I den kan man läsa att år 2003 hade 70 procent av unga vuxna i Malmö eget boende. Förra året hade den siffran sjunkit till 56 procent. Och av dem är det en stor del, nästan en tredjedel, som bor otryggt och saknar besittningsskydd. Detta är en oacceptabel situation för oss vänsterpartister.

– Med våra kommunala bostadspolitiska mål vill vi motverka segregation och diskriminering och stimulera byggande. Men för att lösa bostadskrisen så behövs en regering som tar sitt ansvar och satsar på att få igång byggandet av hyresrätter, säger Hanna Gedin (V), kommunalråd med ansvar för jämställdhet och fritid.

– Malmö Stads bostadspolitiska mål riktas både till stadsbyggnadsnämnden och MKB. Det är centralt att MKB tar till sig av målen. Regeringen har ett ansvar att subventionera byggandet, men det vill till att vårt kommunala bostadsbolag nu vänder på varje sten för att få igång byggandet av lägenheter som människor har råd att bo i, avslutar Hanna Gedin (V) kommunalråd.

Hanna Gedin 0768-68 61 24

Sara Svensson, presskontakt 0709-13 44 10