Daniel Sestrajcic deltar på ”Det är dyrt att vara fattig” under Malmöfestivalen

Idag måndag, deltar Daniel Sestrajcic (V) riksdagskandidat och kulturnämndens ordförande i Malmö i ett samtal om barnfattigdom. Samtalet arrangeras av Riksteatern Skåne som tillsammans med Majblomman och Rädda Barnen har turnerat runt i Sverige och samtalat om barnfattigdom och konsekvenser av fattigdom i barns liv, med 126 stycken olika uppläsare.

Arrangemanget går av stapeln på Palladium klockan 19.00 – 19.45 idag, måndagen den 18 augusti.

I Malmö är barnfattigdomen allt för stor. Fattigdomen bland barn är inget som drabbar slumpartat. Det är den yttersta konsekvensen av att klassklyftorna ökar. Inkomstspridningen har sedan 1980-talet bara ökat. Klassklyftorna skenar.

Vänsterpartiet i Malmö vill fortsätta satsa på välfärden och skolan i Malmö och i hela landet. Målet är att byta ut girighetens politik mot solidaritetens även i riksdagen.

-      I Malmö har vi medvetet gjort stora satsningar på att göra kulturen tillgänglig. Vi har halverat avgiften till kulturskolan och satsat stort på El Sistema i Holma/Kroksbäck. Alla ungar i Malmö har rätt till kultur, säger Daniel Sestrajcic (V) riksdagskandidat.

-      Det känns bra och viktigt att delta i Riksteaterns arrangemang. Barnfattigdomen är ett resultat av en borgerlig politik signerad Regeringen Reinfeldt. Vi behöver lyfta konsekvenserna av arbetslinjen. Politiken måste ställa om, barnen betalar idag priset för en havererad politik och massarbetslöshet, avslutar Daniel Sestrajcic (V) riksdagskandidat.

Daniel Sestrajcic 0768-51 91 10