Feminister laddar inför 2015-års festival

Måndagen den 15 december klockan 19 på Moriskan i Malmö hålls ett samtal om feminismens ställning i Sverige idag. Vad händer med den feministiska våg som rullade över Sverige våren 2014? I samtalet deltar bland annat Malmös jämställdhetskommunalråd Martina Skrak (V).

Arrangemanget Feminismen – var står vi nu? Förpepp inför Feministisk festival 2015! är en uppladdning inför 2015-års upplaga av Feministisk festival. Förutom samtal kommer kvällen att innehålla en utställning med Dotterbolaget, poesi av Felicia Mulinari och musik.

Feministisk festival arrangerades för första gången i Malmö i juni 2014. Festivalen var ett fristående komplement till den stora internationella jämställdhetskonferensen Nordiskt forum och engagerade över hundra ideellt arbetande. Drygt 2000 personer besökte festivalen.

– Vi lever i en tid som präglas av hat och hot, växande inkomstskillnader mellan män och kvinnor och en välfärd som slits isär. Den feministiska rörelsen måste vara bred men verkliga feministiska reformer handlar om omfördelning av makt och resurser och kräver en politik från vänster. Det är genom en stark feministisk rörelse som jag hämtar styrka i mitt politiska arbete och det är en styrka för den feministiska rörelsen att det finns forum som Feministisk festival, säger Martina Skrak (V), jämställdhetskommunalråd.

I panelsamtalet som modereras av Samira Ariadad deltar även Katerin Mendez (F!), Maxime Godlewska, Interfem och Johanna Marseille, transaktivist.

Martina Skrak (V), 0708-161 709

Hanna Gedin, presskontakt, 0709-845 661