Hanna Thomé och Daniel Sestrajcic sitter inlåsta i solidaritet med Dawit Isaak

Onsdagen den 20 augusti kommer Vänsterpartiets Hanna Thomé, förstanamn till kommunfullmäktige och antidiskrimineringskommunalråd och Daniel Sestrajcic, riksdagskandidat och kulturnämndens ordförande att i solidaritet med Dawit Isaak sitta inlåsta i 15 minuter på Gustav Adolfs torg, under Malmöfestivalen.

Stadsbiblioteket i samarbete med Svenska PEN och Free Dawit manifesterar under hela Malmöfestivalen för Dawit Isaaks omedelbara frigivande. Dawit har i september i år suttit fängslad i 13 år utan rättegång i Eritrea.

Hanna Thomé sitter i buren mellan 12.00 – 12.15 och Daniel Sestrajcic mellan 12.15 – 12.30.

-       Journalister ska kunna verka i frihet i hela världen. Det är ohyggligt att Dawit Isaak har suttit fängslad i snart 13 år. Den tysta diplomati som Sverige har använt sig av har sedan länge visat sig helt fruktlös. Det behövs kraftfulla åtgärder för att frige Dawit Isaak, säger Daniel Sestrajcic (V) riksdagskandidat och ordförande i kulturnämnden.

-       Detta är en enkel handling i solidaritet. Runt om i världen ser vi att människors fri- och rättigheter kränks. Den svenska regeringen måste agera, säger Hanna Thomé, (V) förstanamn till kommunfullmäktige.

För mer information kontakta:

Daniel Sestrajcic 0768-51 91 10

Hanna Thomé 0709-13 46 61