Kommunal bostadsförmedling – en hundraårig institution för rätt till bostad

Idag, den 9 januari, firar traditionen av kommunal bostadsförmedling 100 år i Malmö. År 1913 startade den första kommunala bostadsförmedlingen och den nuvarande förmedlingen, Boplats Syd förmedlade 2012 så mycket som 3000 lägenheter åt 20 hyresvärdar.

En kommunal bostadsförmedling är en garant för en rättvis förmedling av bostäder och är ett av Vänsterpartiet Malmös bostadspolitiska krav som vi drivit länge.

– En kommunal bostadsförmedling är garantin för att människor inte kan sorteras utifrån andra parametrar än kötid. Det är en fråga om rättvisa och om att mota rasism och diskriminering i dörren. En kommunal bostadsanvisningslag är den reform som nu skulle kunna förstärka rättvisan och ta bort de privata värdarnas möjligheter att välja bort hyresgäster, säger Magnus Welroos, (V) 1 vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Att återupprätta en kommunal bostadsförmedling via Boplats Syd är en viktig politisk reform som vi kämpat för länge. Nu är målet för oss vänsterpartister att göra köplatsen avgiftsfri och att ansluta fler hyresvärdar, fortsätter Magnus Welroos, (V) 1 vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Magnus Welroos 0705-74 15 45