Malmös äldreomsorg är inte till salu

Valet på söndag handlar om Sverige ska fortsätta styras med girighet för ögonen eller om politiken ska ändra riktning mot mer solidaritet och gemenskap.

Malmö är en rödgrön stad och har varit under lång tid. Det är en viktig anledning till att den privata äldreomsorgen är så liten. I Malmö driver Attendo enbart några få äldreboenden.

På nationell nivå har Attendo en vinstmarginal på 7,55 %. Om samma vinstmarginal råder i verksamheten i Malmö har Attendo under 2013 kunnat gör en vinst på 13 miljoner kronor, från Malmöbornas skattepengar.

Vänsterpartiet går till val på att förbjuda vinsterna i välfärden. Vänsterpartiet vill istället bygga en välfärd att lita på. Där omsorgen om de äldre står i fokus och där privata företagare får söka sina vinstmarginaler på andra ställen.

-       Trots att Malmö har väldigt få upphandlade äldreboende är ändå vinstmarginalerna stora. Det är inte anständigt att Attendo gör vinst på Malmöbornas behov av äldreomsorg, säger Hanna Thomé, Vänsterpartiets etta till kommunfullmäktige i Malmö.

-       I Malmö har vi aldrig infört LOV, och tänker inte göra det heller. Vi vill istället satsa på en god äldreomsorg för alla. Vi behöver anställa fler i både hemtjänst och på äldreboendena. Det är i mötet mellan kompetent personal och de äldre som vi bygger kvalitet. Inte i Attendos bokslut, fortsätter Hanna Thomé.

-       Vinsterna som plockas ut ur äldreomsorgen har bland annat lett till att anhörigvården växer. Över 100 000 kvinnor har gått ner i arbetstid i Sverige under de senaste åren för att vårda en anhörig. Vi behöver satsa på välfärden istället, konstaterar Martina Skrak, jämställdhetskommunalråd och tvåa på Vänsterpartiets lista till kommunfullmäktige.

Hanna Thomé 0709-13 46 61

Martina Skrak 0708-16 17 09