Malmös jämställdhetsarbete i fokus för Europaparlamentets jämställdhetsordförande

Måndagen den 19 augusti kommer Europaparlamentets ordförande för jämställdhetsutskottet, Mikael Gustafsson (V), till Malmö.

Sedan 2011 arbetar Malmö med att jämställdhet ska beaktas i alla stadens verksamheter. Det är något som bland annat uppmärksammats av de europeiska kommun- och regionförbundens samarbetsorgan (http://www.ccre.org/en/actualites/view/2335).

Under sitt besök i Malmö kommer Mikael Gustafsson att träffa Malmös jämställdhetskommunalråd, Martina Nilsson (V). Han kommer även att träffa tjänstemän på stadskontoret som har ansvar för stadens jämställdhetsintegrering.

Malmö är Sveriges första stad som ger kommunalt stöd för att även våldsutsatta papperslösa kvinnor ska omfattas av kvinnofridsarbetet och ha rätt till skyddat boende. Detta kommer att diskuteras under måndagseftermiddagen då Mikael Gustafsson träffar en av stadens kvinnojourer.

-          Malmö har kommit långt i sitt jämställdhetsarbete och det är viktigt att vi kan sprida goda exempel på jämställdhetsarbete i Europa. Arbetet med genuspedagogik, arbetet med jämställda arbetsvillkor och Malmös gränsöverskridande arbete med våld i nära relationer är några goda exempel, säger Mikael Gustafsson.

-         Det är bra att Malmö har fått en plats på den europeiska jämställdhetskartan. Vi är många som dagligen arbetar för att Malmö ska bli en jämställd kommun. För det handlar om allas rätt till en likvärdig service och det handlar om att Malmös anställda ska ha bra arbetsvillkor, säger Martina Nilsson.

Mikael Gustafsson och Martina Nilsson finns tillgängliga under dagen för intervjuer.

För mer information, kontakta:

Mikael Gustafsson, 0705-86 76 51

Martina Nilsson, 0708-16 17 09