Malmövänstern har valt listtoppar

Igår, lördagen den 27 januari, höll Vänsterpartiet Malmö årsmöte. Mötet var välbesökt med ca 150 deltagare och hälsningsanförande från bland annat ABF, SEKO och Feministisk festival.

Mötet antog också listor till kommunfullmäktige, regionfullmäktige och riksdag. På plats ett till kommunfullmäktige valdes Hanna Thomé, på plats ett till regionfullmäktige valdes Sara Svensson och på plats ett till riksdagen valdes Malcolm Momodou Jallow. Mirjam Katzin fick förnyat förtroende som ordförande.

- Jag är oerhört hedrad att få vara en del av rörelsens röst i parlamenten. Det är vi i vänsterns som säger ifrån när de andra säljer ut hyreslägenheter, det är vi som lägger förslag på hur arbetsmiljön för alla valfärdsarbetare kan förbättras, och det är vi som vågar och vill göra något åt ojämlikhet och fattigdom, säger Hanna Thomé.

- Jag kommer att fortsätta kämpa för att vården ska bli tillgänglig för alla, schyssta arbetsvillkor och för satsningar på kollektivtrafik. Politik är att vilja, jag tycker att det är för lite visioner och för mycket mittenpolitik idag, säger Sara Svensson.

- Att representera Malmöborna i riksdagen är det finaste uppdrag man kan ha. Jag lovar att göra mitt absolut bästa för att vi ska få ännu starkare stöd för vår politik och för ett jämlikt samhälle där alla får plats, inte bara de med fet plånbok, säger Malcolm Momodou Jallow.

- Det ska bli kul att leda detta lag i ett valår. Vi är över tusen medlemmar och jag tror att vi kommer att göra en utomordentlig valrörelse. Det finns ett stort sug efter vänsterpolitik, säger Mirjam Katzin.

Listorna till regionfullmäktige och riksdag fastställs formellt på Vänsterpartiets Skånes valkonferens den 10 mars.

Hanna Thomé, 0709-134661

Sara Svensson, 0709-134410