Malmövänsterns årsmöte – vallokomotiven väljs

Lördagen den 27 januari håller Vänsterpartiet Malmö årsmöte på Ungdomens Hus, Norra Skolgatan 10b. Förutom att välja bland annat ordförande och partiföreningsstyrelse kommer mötet att besluta om vem de vill se som sina representanter på listorna i 2018 års val.

- Det är roligt att kunna föreslå ett så starkt lag med både gamla och nya förmågor. Tillsammans med Vänsterpartiet Malmös övriga tusen medlemmar kommer de att kämpa för en starkare vänster och ett jämlikt samhälle, säger valberedningens sammankallande Anders Neergaard.

Till riksdagen föreslår valberedningen att Malcolm Momodou Jallow och Hanna Gedin blir toppnamn. Malcolm Momodou Jallow sitter i riksdagen sedan augusti 2017 och är en antirasistisk profil med kontakter inom antirasistiska och progressiva rörelser i både Europa och USA. Hanna Gedin sitter i Malmö kommunfullmäktige och är nu biträdande partisekreterare i Vänsterpartiet.

Till kommunfullmäktige föreslår valberedningen att Hanna Thomé och Emma-Lina Johansson toppar listan. Hanna Thomé är oppositionskommunalråd i Malmö och har tidigare haft ansvar för kultur- och antidiskrimineringsfrågor i Malmö stad. Emma-Lina Johansson är ett nytt namn till kommunfullmäktige, hon har en bakgrund som kock och arbetsförmedlare. Emma-Lina Johansson är Vänsterpartiet Malmös valledare.

Martina Skrak, som idag är ett av Vänsterpartiets två oppositionskommunalråd, ställer inte upp till omval.

- Det har varit fantastiskt att få företräda Vänstern i Malmö, vi har visat att det går att göra skillnad och att politik är att vilja. Jag är stolt över det arbete som vi åstadkommit inom bland annat jämställdhetsområdet, säger Martina Skrak som var ansvarig för jämställdhetspolitiken i Malmö 2010-2015.

Till regionlistan föreslår valberedningen att Sara Svensson, som är Vänsterpartiets gruppledare, får förnyat förtroende som etta på listan. Busi Dimitriu föreslås som tvåa. Busi Dimitriu är idag fullmäktigeledamot i region Skåne och politisk sekreterare för Vänsterpartiet Skåne.

Vänsterpartiet Malmö är den största Vänsterpartiföreningen i Sverige med över 1000 medlemmar och årsmötet ser ut att bli välbesökt.

- Årsmötet är ett viktigt avstamp inför valet. Vi ska göra en minst lika bra valrörelse som den vi gjorde 2014 och då vi ökade stort i Malmö. Jag upplever ett stort intresse för Vänsterpartiet och för vår politik. Ökande klassklyftor och ett skattesystem som gynnar de rika väcker ilska men också beslutsamhet om att en annan politik är möjlig. Människor vill ha jämlikhet och en rättvis fördelningspolitik, inte någon slags mittenpolitik utan visioner eller ryggrad, säger Mirjam Katzin, som föreslås få förnyat förtroende som ordförande i Vänsterpartiet Malmö.

Mer information om årsmötet samt förslagen till vallistor finns på hemsidan: http://www.vmalmo.se/arsmote2018/

Riksdags- och regionlista fastställs slutligt på Vänsterpartiet Skånes distriktsårskonferens den 10 mars.

För mer information, kontakta:

Anders Neergaard, 070-818 31 96

Mirjam Katzin, 070-307 28 88