Momodou Jallow ny riksdagsledamot för Vänsterpartiet i Malmö

Momodou Jallow, Malmö, sitter idag i kommunfullmäktige. Han har tidigare suttit i kommunstyrelsen och Vänsterpartiet Malmös styrelse. Momodou Jallow är en ledande aktivist i Afrosvenskarnas forum för rättvisa och känd i stora delar av världen för sitt engagemang mot rasism och alla människors lika värde. Han har bl.a. talat i kongressen i USA kring svartas situation i Sverige och Europa, ett tal som bidrog till att Sveriges regering tog fram den första rapporten med åtgärdförslag mot afrofobi. Momodou Jallow har också varit vice ordförande för ENAR som är en av de största antirastiska organisationerna i Europa.

-          Jag är glad och stolt för förtroendet och ser framemot att vara med och driva Vänsterpartiets politik i riksdagen. Min erfarenhet från Malmö och från den antirasistiska rörelsen tror jag kan vara ett viktigt bidrag i riksdagen, säger Momodou.

-          Vi ser idag en värld där rasismen vinner mark, där klyftorna ökar och rättvisan urholkas. Jag brinner för att förändra detta, och jag är så oerhört glad för att jag nu får göra detta även i Sveriges riksdag. Att en valrörelse väntar där det politiska klimatet höjs ser jag också framemot. Vi måste ut och prata med människor om att det faktiskt går att välja en annan väg. En väg som heter solidaritet och gemenskap istället för rasism och splittring, säger Momodou.

Momodou Jallow ersätter Daniel Sestrajcic som avsagt sig sin riksdagsplats.

-          Jag känner mig trygg med att Momodou Jallow nu kommer in i riksdagen istället för mig. Han kommer tillsammans med de andra vänsterpartisterna att göra ett jättebra jobb, säger Daniel Sestrajcic

Kontaktuppgifter: Momodou Jallow 0704-214 685 och Daniel Sestrajcic 0768-519 110