När vi trodde att botten var nådd

Regeringens beslut handlar inte om att skärpa utan förgöra en human flyktingpolitik. Vänsterpartiet ser att regeringen väljer att anpassa sig till EU:s lägsta nivå. Miljöpartiet och Socialdemokraterna inför tillfälliga uppehållstillstånd för  alla , anhöriginvandring kommer i praktiken att upphöra, ID-kontroller införs för alla transportmedel in till Sverige, bland andra förslag. Vänsterpartiet kräver ett stopp på den alarmistiska politiken och vill istället se en politik som investerar i människor och bygger ut samhället.

- Jag saknar ord för att uttrycka min frustration när Socialdemokraterna och Miljöpartiet väljer att agera utefter extremhögerns och de borgerligas politik. Dagens flyktingsituation kräver politisk vilja för att göra annorlunda och mod. Dagens beslut skapar en känsla av det råder kaos. Jag vill upprepa att Vänsterpartiet menar att vi kan klara situationen om de regerande partierna bryter med den nedskärningspolitik som har dominerat svensk politik de senaste tio åren, säger Hanna Thomé (V), kommunalråd i Malmö.

- Det kallas för paus. Det kallas för andrum i flyktingmottagningen. Vi kallar det ryggradslös flyktingpolitik som kommer att förpassa Socialdemokraterna och Miljöpartiet till historien som dagen då partierna glömde sina värdegrunder. Malmö som ankomstkommun  har behov av konkreta lösningsfokuserade åtgärder, inte restriktiv flyktingpolitik säger Hanna Gedin (V), kommunalråd i Malmö.

Hanna Thome 0709-134661

Hanna Gedin 0709-845661