Så här löser vi bostadskrisen

Malmö har bostadsbrist. Sveriges alla storstäder har bostadsbrist, 85% av alla kommuner har brist på hyresrätter. Det krävs framförallt en nationell bostadspolitik men också åtgärder lokalt. Resultatet av bostadskrisen är att människor inte har någonstans att ta vägen.

Idag har Hyresgästföreningen uppmärksammat frågan runt om i Malmö. Bostadskrisen är akut. Uppemot 15 000 unga behöver bostäder i Malmö/Lund för att kunna flytta hemifrån. Rasismen brer ut sig på bostadsmarknaden. Ditt efternamn avgör dina möjligheter. Kvinnor fastnar i destruktiva relationer för att möjligheten att flytta inte existerar.

Efter valet den 14 september behöver vi en röd regering som sätter fart på byggandet.

Vänsterpartiet vill:

• Att staten inför subventioner på bygget av miljövänliga hyresrätter. Det skulle enbart i Malmö ge 3000 lägenheter om året.
  • Att bostadsanvisningslag införs så att kommuner ges ansvar för anvisningar istället för privata hyresvärdar. Boplats Syd anvisar idag enbart efter kötid. Alla hyresvärdar borde ingå där.
  • Att allt överskott i MKB ska gå till byggandet av nya lägenheter och upprustning av miljonprogramsområdena.
  • Att all försäljning av kommunal mark stoppas.

-        Bostadskrisen är brutal. Kvinnor tvingas leva i eller återgå till destruktiva relationer för att det helt enkelt inte finns andra bostäder att flytta till. Detta är ett hot mot kvinnor rätt till sin egen kropp och frihet. Därför behövs en offensiv politik för ökat byggande, säger Martina Skrak (V) toppkandidat till kommunfullmäktige.

-        Med Vänsterpartiets investeringsstöd kan vi bygga bort bostadskrisen. Kombinerat med en bostadsanvisningslag som fråntar privata hyresvärdar rätten av fritt välja och vraka bland framtida hyresgäster är det en effektiv antirasistisk omfördelningspolitik, säger Hanna Thomé (V) toppkandidat till kommunfullmäktige.

Hanna Thomé 0709-13 46 61

Martina Skrak 0708-16 17 09