Samtal om vinstintresset

Tack vare Vänsterpartiet har det sedan hösten 2014 pågått ett arbete för att få bort vinsterna ur välfärden. Den 8 november presenterade regeringens utredare Ilmar Reepalu sina förslag. Hur gick det med utredningen? Torsdagen den 17 november bjuder Vänsterpartiet Malmö in till samtal om förslagen och hur vi kan få slut på vinstjakten i välfärden. Hanna Gedin från Vänsterpartiets partistyrelse inleder kvällen.

Det går att stoppa vinstintresset, det är inte en juridisk fråga utan en politisk. Att det är fri dragningsrätt på skattemedel i t.ex. skolan gör Sverige till ett extremt land, internationellt sett. Vi har majoriteten av befolkningen med oss i vårt arbete för att få bort vinstintresset i välfärden, säger Hanna Gedin, partistyrelseledamot.

Välfärdsbranschen är mycket mer lukrativ än vanlig tjänstesektor, riskerna är små och vinsterna är stora. Vinstbegränsningar kommer att få effekter även på Malmö. 2016 betalade Malmö stad 13,4 mkr för platser på vinstdrivna HVB-hem, många gånger var vinstmarginalen i företagen över 40 %.

– Det är bra att vårt arbete för att få bort vinstjakten i välfärden äntligen landat i konkreta förslag. Nu driver vi på för att göra förslagen vassare. Det är inte rimligt att pengar som kunde gått till fler anställda eller bättre arbetsvillkor istället går rakt in på banken i skatteparadis.

När: Torsdag 17 november, 18.30 (cafét öppnar 18.00)
Plats: RETO Folkets Park, (Norra Parkgatan 2 f d Debaser)

Hanna Gedin, 0709-845661

Vänsterpartiet Malmö arrangerar hela tiden dagsaktuella och politiska seminarier, diskussioner och paneler om de mest skilda frågor. Ofta är det någon av våra arbetsgrupper som bjuder in. Vänsterpartiet har haft besök av K-G Hammar som diskuterat tro och politik, Kajsa Ekis-Ekman som pratat om krisen i Grekland och Sven-Eric Liedman som pratat om marxismens idéer, bland många andra. Samtliga samtalscaféer genomförs i samarbete med ABF Malmö.