SD:s agerande ett hot mot välfärden i Malmö

Idag har SD meddelat att de i riksdagen avser att rösta för alliansens budget. Satsningar på äldreomsorg, skola och kvinnojourer är hotade. Vänsterpartiets och regeringens förslag om bättre villkor för pensionärer, höjd a-kassa, borttagen stupstock i sjukförsäkringen och stopp för vinster i välfärden riskerar att gå om intet. Det får konsekvenser för välfärden i Malmö.

– Att SD har lekstuga i riksdagen får konsekvenser för Malmös barn och gamla. Viktiga satsningar på välfärden kan utebli. Det visar att SD är destruktiva för svensk politik, både genom sin rasism men också genom sin praktik. SD säger sig värna välfärden men när det väl gäller struntar de i arbetsrätten, skolan och pensionärerna. SD är ett högerparti och de som röstade på SD i Malmö har all anledning att känna sig besvikna, säger Daniel Sestrajcic (V), riksdagsledamot från Malmö.

– Risken är att viktiga välfärdssatsningar på kommunerna försvinner. Mitt löfte till malmöborna är att Vänsterpartiet kommer att arbeta hårt för att värna och utveckla välfärden, säger Hanna Thomé (V).

Daniel Sestrajcic, 0768-519 110

Hanna Thomé, 0709-134 661