Slut upp i manifestation mot våld mot kvinnor

Idag klockan 16.00 samlas en manifestation på Gustav Adolfs torg för att uppmärksamma FN-dagen mot mäns våld mot kvinnor. Manifestationen organiseras av en lång rad organisationer där Vänsterpartiet Malmö är en av dem.

Varje timme anmäler två kvinnor våld i nära relation bara i Sverige. I världen är våld mot kvinnor mer vanligt förekommande än cancer för kvinnor. Hanna Gedin (V) kommunalråd med ansvar för jämställdhet talar idag på Gustav Adolfs torg. Hon lyfter den satsning om 3 mkr som den rödgröna majoriteten i Malmö gör. Hon pratar också om det centrala i att alla kvinnor, även papperslösa har rätt till skydd undan destruktiva relationer. Avslutningsvis pratar hon om en frånvarande regering och vikten av att de tar ett nationellt ansvar för alla kvinnors rätt till skydd.

- Den rödgröna majoriteten höjer i år anslagen till arbetet mot våld i nära relationer med 3 miljoner kronor. Vi satsar på fortbildning av medarbetare och på utökat stöd och skydd för de som drabbas, säger Hanna Gedin (V) kommunalråd med ansvar för jämställdhet.

- Även papperslösa kvinnor har rätt till skydd i Malmö. För våldet känner inga nationsgränser eller medborgarskap. I Malmö har alla kvinnor rätt till skydd undan våld, säger Hanna Gedin (V) kommunalråd med ansvar för jämställdhet.

- Som kommunalråd med ansvar för jämställdhet, i en stad som det senaste året fått bevittna ohyggliga övergrepp på kvinnor, kräver jag att regeringen tar sitt ansvar! Ansvar att få till stånd ett ordentligt och långsiktigt nationellt stöd till kvinnojourerna så att kvinnor kan få hjälp och skydd när de behöver det. Ansvar att se till så att rättsväsendet har kunskap och att polisen prioriterar arbetet med kvinnofrid, avslutar Hanna Gedin (V) kommunalråd med ansvar för jämställdhet.

För mer information kontakta:

Hanna Gedin 0768-68 61 24

Sara Svensson, presskontakt 0709-13 44 10