Stor konferens om en välfärd att lita på

Söndagen den 9 april arrangerar Vänsterpartiet Malmö en stor konferens om välfärd. På konferensen deltar fackförbund, gräsrotsaktivister, forskare och politiker.

Frågeställningen för konferensen är Hur skapar vi en välfärd att lita på? Det är en aktuell fråga, personalomsättningen i Malmö stad är rekordhög, fackförbund varnar för att resurserna inte räcker till att klara lagstadgade åtaganden och kvalitén brister inom många områden.

Att satsa på välfärden är en lönsam affär, inte bara för den som vill ha en bra skola för sitt barn eller en god omvårdnad om sin gamla förälder. En god skola, vård och omsorg minskar kostnader för samhället i ett senare skede, det har bland annat Malmökommissionen, världens första lokala kommission för jämlik hälsa, kunnat visa.

– Jag är allvarligt oroad över utvecklingen inom välfärden. Vi borde satsa på det gemensamma, inte skära i det. Jag kommer att prata om skattesystemet som gynnar ett fåtal, miljardskatteflykten och hur det hänger ihop med en välfärd på svältkur. Det är både möjligt och nödvändigt att göra annorlunda än idag, säger Daniel Sestrajcic (V), riksdagsledamot för Vänsterpartiet och skattepolitisk talesperson.

Vänsterpartiet Malmö har länge lyft välfärdsfrågorna och bland annat tagit fram 18 förslag för en bättre arbetsmiljö.

– Välfärden idag har brister. När välfärden inte får tillräckligt med resurser drabbar det de anställda men det drabbar också alla oss där en fungerande välfärd är livsnödvändig. Konferensen, med många olika deltagare, är viktig. Tillsammans kan vi ställa krav och gemensamt diskutera lösningar för en välfärd som alla ska kunna lita på, säger Martina Skrak (V), oppositionsråd.

På konferensen, som är gratis, deltar bland annat även Emelie Johansson, ordförande för fackförbundet SSR i Malmö, Stefan Lindgren, ordförande för Läkarsällskapet, Karin Rågsjö (V), riksdagsledamot och socialpolitisk talesperson, Agneta Lenander, aktivist i Vårdupproret, Gunilla Andersson, Nätverket för en gemensam välfärd och Mikael Stigendal, professor i sociologi och en av Malmökommissionärerna.

Tid och plats: Söndagen den 9 april kl. 9.30 – 16.45, Ungdomens Hus, Norra Skolgatan 10b i Malmö. Det är fritt inträde men begränsat antal platser. Media är välkomna att närvara under dagen.

Konferensprogrammet: http://www.vmalmo.se/programmet-valfardskonferensen-2017/

Vänsterpartiet Malmös 18-punktsprogram för förbättrad arbetsmiljö: http://www.vmalmo.se/wp-content/uploads/2016/10/VMalm%C3%B6_rapport_arbetsvillkor_webb.pdf

Martina Skrak, 0708-16 17 09

Daniel Sestrajcic, 0768-51 91 10