Stor uppslutning på Vänsterns första maj

Vänsterpartiets 1 maj-tåg samlade idag många Malmöbor under parollen Bygg välfärd – inte murar. I Slottsparken slöt hela 5500 personer upp. Det är rekord.

I ett Malmö, där solen så småningom tittade fram, tågade, sjöng, dansade och skanderade människor i ett demonstrationståg med partiledaren Jonas Sjöstedt i täten. Banderoller som ”Andra snackar, vi agerar” och ”Låt kolet stanna i marken” syntes i demonstrationståget. Många valde också att lägga en slant i Vänsterpartiet Malmös 1 majinsamling till Fristadsfonden, en organisation som hjälper flyktingar med bland annat juridisk hjälp.

I Slottsparken talade partiledaren Jonas Sjöstedt. Han krävde bland annat att avdragsrätten för medlemsskap i facket återinförs. Jonas Sjöstedts tal finns här: http://www.vansterpartiet.se/jonas-sjostedts-1-maj-tal

Hanna Thomé, oppositionsråd för Vänsterpartiet, tycker att demonstrationen är ett styrkebevis för Vänstern.

– Jag är jättenöjd med dagen. Vi är så många som inte köper rasisternas retorik. Vi är många som inte vill ha andrum och flyktingpaus men som kräver krafttag mot skattesmitare och nolltaxerare. Första maj-parollen Bygg välfärd, inte murar, är en uppmaning som jag riktar direkt till regeringen, säger Hanna Thomé.

Hanna Thomé, 070-913 46 61

Hanna Gedin, presskontakt för Vänsterpartiet Malmö, 070-984 56 61