V föreslår satsningar på personalen

Vänsterpartiet Malmö föreslår i en motion till Malmö kommunfullmäktige flera satsningar på personalen. Bland annat bör staden ha ett samlat system för att kompetensutveckla personal och för att utbilda nya medarbetare till bristyrken.

Motionen är ett led i Vänsterpartiet Malmös fokus på arbetsmiljö. 2016 publicerade partiet en rapport med 18 förslag för bättre arbetsmiljö inom vård, skola och omsorg.

– Idag är det många som inte har adekvat utbildning inom funktionsstöd, förskola och vård och omsorg. Det skulle behövas bättre validering av kunskap, kompletteringsutbildningar och annan typ av utbildningar. Jag saknar en ordentlig plan för kompetensutveckling, säger Anders Andersson (V), som själv arbetar som undersköterska inom hemtjänsten i Malmö.

Det finns flera bristyrken i Malmös välfärd. En halv miljon välfärdsarbetare behövs i kommuner och landsting de närmaste 10 åren enligt Sveriges kommuner och landsting (SKL).

– Det måste till ett utvecklat samarbete med Arbetsförmedlingen så att vi kan utbilda arbetslösa till kommunens bristyrken. Behovet är enormt och det gäller att ha framförhållning, säger Anders Andersson.

Anders Andersson, 0707-87 06 56

Motionen: http://www.vmalmo.se/wp-content/uploads/2017/05/1705-Motion-om-att-utbilda-personal.pdf

18 förslag för förbättrad arbetsmiljö inom Malmö stad: http://www.vmalmo.se/wp-content/uploads/2016/10/VMalm%C3%B6_rapport_arbetsvillkor_webb.pdf