Välfärden underfinansierad i Malmö

På dagens kommunstyrelse behandlades två skrivelser från stadsområdena i Malmö. I dessa kan vi läsa att trots flera åtgärdsplaner som drabbat framförallt äldreomsorgen hårt så går inte budgeten ihop. Nämnderna begär på grund av detta extra medel för 2015. Den styrande minoriteten i kommunstyrelsen vägrar att lyssna och avslog begäran även om det står klar att det kommer drabba verksamheterna nästa år.

När borgarna och SD fällde statsbudgeten för 2015 innebar det 30 miljoner kronor mindre till Malmös äldreomsorg. För Vänsterpartiet var det en självklarhet att denna brist skulle belasta kommunen centralt och inte en redan ansträngda verksamheter. Vi den tidpunkten satt vi i Malmös styre. Oenigheten om nämnderna skulle kompenseras för de minskade anslagen från staten eller ej var första steget till att vårt samarbete med S och Mp sedan föll.

- Verksamheterna i både Norr och Innerstaden är hårt ansträngda. Till exempel har vakansprövning i samtliga verksamheter i Innerstaden gjort att vården blivit sämre och personalen mer stressad. Detta är oacceptabelt för vårdens kvalité och ekonomiskt helt ansvarslöst då vi vet att det leder till ökade sjukskrivningar, säger Anders Skans (V) gruppledare

- Vi vet att stadsområdena kommer att få en än tuffare budget nästa år då minoritetstyret valt att inte kompensera fullt ut för pris och lön. Det betyder nedskärningar i äldreomsorgen och socialtjänsten. Skulle stadsområdena även tvingas ta med sig underskott från i år är det än svårare att upprätthålla god kvalitet i vård och omsorg, säger Hanna Thomé (V) kommunalråd.

Hanna Thomé, tel: 0709134661

Anders Skans, tel: 0725559109