Vänsterpartiet deltar på årets viktigaste festival – Malmös Feministiska festival

Förra året gjorde Feministiskt festival succé och i år går festivalen av stapel på fredag den 12 juni. Festivalen invigs av bland annat rikdagsledamoten Rossana Dinamarca (V) och på plats kommer även Malin Björk, EU-parlamentariker för Vänsterpartiet, finnas.

På fredag den 12 juni kommer Rossana Dinamarca inviga Malmös Feministiska festival tillsammans med Felicia Mulinari, Petra Mölstad och Ladyfestkören.

- Malmös Feministiska festival är ett fantastiskt exempel på hur civila samhället tar täten och visar vägen för resten av samhället. Det är civila samhällets roll är att vara obekväm, kritisk och krävande. Och det krävs politisk vilja, antirasistiskt feminism och ryggrad för att driva fram förändringar. Det är dessa tre saker jag förknippar Vänsterpartiet i Malmö med tanke på senaste politiska utvecklingen, säger Rossana Dinamarca.

Malin Björk kommer att föreläsa om Kampen om Europa: Feminism och HBTQ-frågor i EU-parlamentet på söndagen den 14 juni.

- I mitt arbete ser jag hur feministisk kamp blir alltmer en fråga om vänster och höger. Medan högerpartierna anpassar sig alltmer till extremhögerns rasistiska, kvinno- och hbtq-fientlig politik, så står vi i Vänstern upp mot fascister och nationalister varje dag i Europaparlamentet. Liksom vi står upp mot ökande ekonomiska och sociala orättvisor. Malmös feministiska mobilisering är en inspiration för mig i det arbetet, säger Malin Björk.

Feministiskt Festival
12 juni-14 juni 2015