Vänsterpartiet kräver svar om Socialdemokraternas flyktingstopp och bostadsrättsstopp

Utspelen från Malmö kommunledning duggar tätt. På påskafton kom nyheten att kommunen inte ska köpa in bostadsrätter. Söndagen därpå meddelar kommunstyrelsens ordförande att hon ska skriva brev till regeringen om att inga flyktingar ska anvisas till Malmö.

Hur hänger detta ihop? I en tid när rasismen vinner mark väljer kommunstyrelsens ordförande en förklaringsmodell som underblåser rasistiska strömmar. Flyktingar kostar pengar, det finns inga bostäder. Det är sant att vi har en stor bostadsbrist. Det beror inte på flyktingar utan på att samhället har misslyckats med att bygga bostäder. Men de verktyg som finns vill kommunledningen inte använda. De har sålt ut sju procent av allmännyttan i Malmö och nu ska de sluta köpa bostadsrätter.

På Malmö kommunfullmäktige torsdagen den 27 april kommer Hanna Thomé (V) ställa frågor till kommunstyrelsens ordförande, Katrin Stjernfeldt Jammeh. Frågorna rör beslutet att sluta köpa in bostadsrätter för hemlösa och kommunstyrelsens ordförandes antirasistiska ansvar.

– Kommunledningen har sagt nej till ett kommunalt byggbolag som skulle kunna producera bostäder fort, de har sålt ut kommunal byggbar mark och nyligen sålde de ut sju procent av de allmännyttiga hyresrätterna i Malmö. Att sedan föra debatten i riktningen att det är flyktingar som orsakar bristen är fel och oansvarigt. Vi såg att SD och moderaterna snabbt gav sig in i debatten och krävde totalt stopp. Vi befinner oss på ett sluttande plan. Alla antirasistiska partier har ett ansvar här, ett ansvar att lägga politiska förslag som verkligen förbättrar och inte bara är populism för att locka väljare, säger Hanna Thomé (V), oppositionskommunalråd.

– När styret misslyckats med att producera de bostäder som behövs finns i det korta perspektivet två möjligheter, att köpa eller att ta från hyreskön. Det är tråkigt att kommunledningen med Socialdemokraterna i spetsen valt att hellre värna de som har råd att köpa sin bostad än hyresgästerna, säger Hanna Thomé.

Hanna Thomé, 0709-13 46 61

Bifogas: enkla frågor till kommunfullmäktige