Vänsterpartiet Malmö: Gör Malmö till en fristad för papperslösa!

Den senaste tiden har media uppmärksammat den desperata situationen för papperslösa i Malmö. Det har också vuxit fram en bild av det solidariska Malmö. Ett Malmö där människor engagerar sig för sina medmänniskor, gömmer papperslösa, bistår med mat, pengar och fritidsaktiviteter.

Idag behandlade Malmö kommunstyrelses arbetsutskott ett brev till regeringen. I brevet ifrågasätter den rödgröna majoriteten att regeringen inte informerat om att staden utgjort pilotprojekt för Reva (rättssäkert och effektivt verkställighetsarbete). Vänsterpartiet Malmö tycker att det är bra att problemen med Reva nu även belyses ur ett kommunalt perspektiv. För oss är det självklart att gömda asylsökande ska känna trygghet i att besöka kommunal verksamhet och röra sig på gator och torg.

I Sydsvenskan den 24 mars föreslog Anna Lundberg att Malmö borde göras till en fristad för papperslösa. Vänsterpartiet Malmö välkomnar vi denna idé. Den stämmer på många sätt överens med förslaget i vårt kommunalpolitiska program från 2010 om att göra Malmö till en fristad för papperslösa. Ett första steg har redan tagits genom att den rödgröna överenskommelsen för mandatperioden innehåller skrivningar till skydd för papperslösa. I Malmö erbjuder vi därför redan papperslösa barn förskola, skola och skolbarnomsorg. I Malmö omfattas papperslösa kvinnor av kvinnofridsarbetet.

– Det går att påverka på det kommunala planet, det har vi visat. Men nu är det dags att ta ytterligare steg. Jag vill uppmana alla människor och alla aktörer i Malmö att ställa upp för solidariteten och bidra till att göra Malmö till Sveriges första fristad för papperslösa, säger Daniel Sestrajcic, ordförande för Vänsterpartiet Malmö.

För mer info kontakta:

Daniel Sestrajcic, 0768-51 91 10