Vänsterpartiet Malmö håller årsmöte

Lördagen den 28 januari håller Vänsterpartiet Malmö årsmöte. Vänsterpartiet Malmö är den största Vänsterpartiföreningen i Sverige med sina drygt 1000 medlemmar och antalet medlemmar har ökat det senaste året.

Sedan 2015 är Vänsterpartiet i opposition i Malmö då partiets medlemmar inte gick med på de stora nedskärningar som Socialdemokraterna och Miljöpartiet genomförde.

– Det märks att Vänsterpartiet engagerar. Vänsterpartiet visar att det går att ha både ryggrad och visioner i politiken. Vi kämpar i parlament och på gator och torg för jämlikhet på riktigt. Det har varit oerhört roligt att leda denna partiförening men nu lämnar jag över ordförandeklubban med varm hand, säger Gunnel Suneson, avgående tillförordnad ordförande i Vänsterpartiet Malmö.

På årsmötet kommer bland annat en ny ordförande och styrelse att väljas samt verksamhetsplan och motioner att antas. Till årsmötet föreslås också ett uttalande om att förbättra villkoren för anställda inom skola, vård och omsorg.

– Det är viktigt att satsa på personalen, de är välfärdens viktigaste tillgång! Det finns en massa goda förslag men jag tycker att den politiska ledningen i Malmö står alldeles för handfallna. Vi behöver bland annat anställa fler, införa arbetstidsförkortningar, satsa på jämställda löner och ge bättre möjlighet till kompetensutveckling, säger Mirjam Katzin som föreslås bli ny ordförande.

Mirjam Katzin är 30 år och har varit med i Vänsterpartiet sedan 2010. De senaste åren har hon varit styrelseledamot i Vänsterpartiet Malmö. Mirjam Katzin har varit en av de drivande krafterna bakom Malmös Feministiska festival, ett arbete som Malmö kommunfullmäktige uppmärksammade 2014 då Mirjam tilldelades Malmö stads jämställdhetspris.

Praktiskt:

Tid: 10.40-16.00

Plats: Reto, Norra Parkgatan 2, Folkets park.

Samtliga handlingar till årsmötet finns här. http://www.vmalmo.se/arsmote2017/

Media är välkomna att närvara under mötet.

Mirjam Katzin, 0703-07 28 88

Gunnel Suneson, 0704-52 46 64