Vänsterpartiet Malmö satsar stort på en jämlik skola

Trots att det finns stora behov i Malmö och att barnfattigdomen i staden är hög innebär Socialdemokraternas och Miljöpartiets budget för 2018 att Malmös skolor får mindre pengar per elev än rikssnittet. Det fattas 150 Mkr för att nå upp till samma snitt som resten av Sverige. Vänsterpartiet Malmö satsar stort på skolan i sitt budgetförslag och lägger 250 mkr mer än den styrande minoriteten.

I Malmö växer nästan en tredjedel av barnen upp i fattigdom, vilket kan jämföras med att det är 12 % i Stockholm. Barnfattigdomen skiljer mellan olika delar av staden.

Det finns ett samband mellan skolresultat och klassbakgrund. Skillnaderna i behörighet och betyg skiljer stort mellan skolor i Malmö och skillnaden mellan killar och tjejer ökar.  Medan Idrottsgymnasiets och Bergaskolans elever nästan har 100 % behörighet till gymnasiet är det knappt hälften av eleverna på Sofielundsskolan och bara 34 % på Värner Rydénskolan.

Barn kommer till förskolan och skolan med olika förutsättningar, det är skillnader som skolan ska kompensera för. Klass, kön och etnicitet utgör inget hinder för lärande, däremot kan olika bakgrund göra att det krävs olika arbetssätt för att nå målen.

Skolan har ett viktigt uppdrag i att kompensera för skillnaderna i uppväxtvillkor. Det är helt orimligt att eleverna i Malmö får mindre än rikssnittet, med tanke på Malmöbarnens behov. För att varje barn ska få en chans så borde staden satsa mer, inte mindre. Vänsterpartiet Malmö har därför avsatt 250 Mkr mer i sin budget än den styrande minoriteten för att satsa på skola och förskola, säger Anders Skans gruppledare för Vänsterpartiet Malmö.

För mer information, kontakta:

Anders Skans, 072-5559109