Vänsterpartiet stödjer manifestationen mot utförsäljning av Rosengård

Lördagen den 19 november arrangeras en manifestation mot att kommunfullmäktige i nästa vecka väntas besluta om en utförsäljning av MKB. Manifestationen är på Bennets Bazaar klockan 13. Vänsterpartiets oppositionsråd Hanna Thomé kommer att delta i manifestationen.

Vänsterpartiet har redan tidigare kritiserat Socialdemokraternas och Miljöpartiets förslag om att sälja 57 % av MKBs bestånd på Rosengård och stödjer Rosengårdsbornas initiativ till manifestation.

Affären drivs igenom på orimligt kort tid, knappt har den tillkänna gjorts förrän beslut ska tas i kommunfullmäktige. Att sälja allmännyttan innebär minskat demokratiskt inflytande över bostadspolitiken men att göra det så snabbt innebär också att man begränsar människors möjlighet att tycka till om utförsäljningen.

Nyligen publicerade 18 forskare en debattartikel på Sydsvenskans debattsida där de bland annat pekade på att utförsäljningen riskerar att leda till högre hyror.

– Vi kommer att rösta nej i kommunfullmäktige. Det vi nu ser är en totalomsvängning, det brukar vara Liberalerna som vill sälja allmännyttan i Malmö, inte Socialdemokraterna. Allmännyttan är viktig att värna. Vi behöver fler bra och billiga bostäder, inte färre, säger Hanna Thomé (V), oppositionsråd.

– Det är bra att Rosengårdsborna organiserar sig. Nästan alla Rosengårdsbor som jag pratat med är motståndare mot att MKB säljer. Jag tycker att Socialdemokraterna och Miljöpartiet ska lyssna på Rosengårdsborna, det är deras hem de säljer, säger Hanna Thomé (V), oppositionsråd.

För mer information, kontakta:

Hanna Thomé, 0709-13 46 61