Vänsterpartiet vill se krafttag mot sexhandel med ensamkommande barn

Personal i Malmö stad vittnar om att det förekommer sexhandel med ensamkommande barn som finns på kommunens boenden. Polisen prioriterar inte arbetet och det upprättas inte ens ordentliga anmälningar vid misstanke. Vänsterpartiet Malmö anser att kommunen bör lyfta frågan nationellt och driva på för att polisen ska prioritera att bekämpa sexhandeln med barn. Men Vänsterpartiet Malmö anser också att det finns mer som kommunen kan göra för att ta hand om de barn som utsätts och för att förhindra att barn utnyttjas. Martina Skrak (V) har därför lämnat en fråga till socialkommunalrådet Carina Nilsson (S) för att lyfta fram förslag och åtgärder som kommunen skulle kunna titta närmare på.

– När vi ser att det här förekommer får vi aldrig blunda eller slarva. Det är fruktansvärt att polisen inte prioriterar när ensamma utsatta barn utnyttjas i sexhandel men även kommunen kan göra mer. Alla vuxna i barns närhet har en skyldighet att agera när barn far illa. Om vi i Malmö kan möta barnen med rätt kompetens, med trygghet och om vi tar varje misstanke på allvar så kan vi förhindra det här. Varje barn vi hjälper räknas, säger Martina Skrak (V) oppositionsråd.

Vänsterpartiet Malmö föreslår bland annat följande kommunala insatser:

-          Utbildning och utrymme för personalen på boendena för att kunna möta barnen och veta hur man ska agera vid misstänkt prostitution och övergrepp.

-          Tydlig samverkan mellan myndigheter och olika aktörer för att snabbt kunna koppla ihop de olika kompetenser som behövs både för att upprätta anmälan och ge stöd till de utsatta barnen. Att inte barnet ska behöva berätta samma trauma för flera olika myndigheter vid flera tillfällen är viktigt för att öka barns trygghet och för att få fram vad som har hänt.

-          Att redan vid första kontakten med ensamkommande informera om rättigheter och att det finns vuxna att vända sig till om man upplever hot eller övergrepp.

-          Att följa upp indikationer på att barn utnyttjas och inte slussa barn vidare till andra kommuner innan man säkerställt att information, trygghet och kontakt med myndigheter är gjord.

Bifogat: enkel fråga till Carina Nilsson

Martina Skrak (V) 0708-161709