Vänsterpartiets Hanna Thomé kräver nationellt krafttag på bostadsmarknaden

Idag har malmöbor kunnat läsa i bl.a. Sydsvenskan om mäklare som säljer hyresfastigheter och gör reklam för möjligheter till oskattade inkomster genom att hyra ut i delar av fastigheten som miljöförvaltningen har dömt ut.

Malmö har bostadsbrist. Sveriges alla storstäder har bostadsbrist. Enligt Hyresgästföreningen skulle det behöva byggas 10 000 lägenheter bara i Malmö/Lund-regionen. Resultatet av bostadskrisen är att människor inte har någonstans att ta vägen. Rasism och diskriminering riskerar att öka.

I Malmö har den rödgröna majoriteten arbetat på många fronter. Miljöförvaltningen, och Hyresgästföreningen granskat lägenheter och genom kommunala stöd driver Malmö mot diskriminering ett viktigt arbete för att kartlägga bostadsdiskrimineringen.

-          Rasismens konsekvenser ökar när bostäder blir en bristvara. Det ser vi ett brutalt exempel på här. Privata fastighetsägare profitera på människors utsatthet, säger Hanna Thomé, (V) antidiskrimineringskommunalråd.

-          Vi behöver en regering som tar frågan om allas rätt till bostad på allvar. Det vi behöver är inte fler friggebodar på privata tomter. Vi behöver ett nytt miljonprogram. Vänsterpartiet vill införa statliga subventioner på bygget av miljövänliga hyresrätter. Det skulle enbart i Malmö ge 3000 lägenheter om året. Alla människor har rätt till en bra bostad till en rimlig kostnad, säger Hanna Thomé, (V) antidiskrimineringskommunalråd.

Hanna Thomé 0709-13 46 61

Sara Svensson, presskontakt 0709-13 44 10