Vänsterpartiets kommunalråd och ledning vald

Hanna Thomé och Martina Skrak gavs på dagens medlemsmöte med vänsterpartiet Malmö förtroendet att under de kommande fyra åren representera partiet som kommunalråd. De omvalda kommunalråden ska ta fortsatt strid för ett jämställt Malmö utan rasism. Jeanette Stojic valdes till ordinarie i kommunstyrelsen och Jallow Momodou till ersättare i kommunstyrelsen.

Vänsterpartiet har två beredningsansvar. Hanna Thomé blir ansvarig för kultur och antidiskriminering, och Martina Skrak kommer ansvara för jämställdhet och Vänsterpartiets nya ansvarsområde folkhälsa.

- Det är oerhört kul och hedrande att åter igen ha fått förtroende att under fyra år företräda vänsterpartiet och driva på för en kultur som når alla malmöbor och fortsätta arbetet mot rasism och diskriminering, säger Hanna Thomé.

- Det är fyra viktiga år vi har framför oss. Vi har fått väljarnas förtroende att driva på för en tydlig vänsterpolitik i Malmö. Det tänker jag göra genom att lyfta frågor om ekonomisk rättvisa i folkhälsoarbetet och för att ta ännu fler steg mot en jämställd stad, säger Martina Skrak.

På mötet valdes också politiska sekreterare för mandatperioden.

Kommunalråden finns tillgängliga per telefon för kommentarer.

Hanna Thomé 0709-13 46 61
Martina Skrak 0708-16 17 09