Vi stödjer Kontrapunkt

Idag har vi nåtts av det tråkiga beskedet att Kontrapunkt tvingas stänga ner sin verksamhet med bl.a. asylrådgivning, folkkök, freeshop, solidarisk matmarknad, kulturarrangemang, möten och övrig föreningsverksamhet efter att ha blivit motarbetade av både Malmö stad och fastighetsägaren. Kontrapunkts verksamhet är viktig. När det kom många flyktingar till Malmö mötte Kontrapunkt och Malmöborna det behov som fanns av omplåstring, mat, sovplatser och värme. Många hemlösa har fått en plats på Kontrapunkt när samhället i övrigt svikit.

Kontrapunkt har behov av allt stöd de kan få, därför skänker den breda sammanslutning av organisationer som på internationella kvinnodagen demonstrerade under parollen Internationell solidaritet – alla kvinnors kampenhet en summa om 6537 kronor till Kontrapunkt. Pengarna samlades in under 8 mars. Vänsterpartiet uppmanar Malmöbor och solidaritetsrörelserna i Malmö att stödja Kontrapunkt.

– Kontrapunkt har bedrivit en mycket viktig verksamhet i Malmö. Samtidigt som makten talar om andrum och systemkollaps har tusentals Malmöbor i konkret handling och under Kontrapunkts tak visat solidaritet i ordets mest konkreta bemärkelse. Kontrapunkt har varit en viktig samlingspunkt för kultur, aktivism och hopp om förändring, för oss är det självklart att stötta Kontrapunkt, säger Emma-Lina Johansson, samordnare för 8-marsarrangemanget 2017.

– Kommunen har inte på något sätt tackat för den insats som Kontrapunkt gjort för staden och nu borde kommunledningen arbeta för att hitta en lösning. Jag uppmanar också alla solidaritetsrörelser i Malmö att stödja Kontrapunkt, säger Hanna Thomé, oppositionsråd för Vänsterpartiet.

För mer info, kontakta

Hanna Thomé, 0709-134661

Emma-Lina Johansson, 0739-828213

8-marsdemonstrationen arrangerades av många organisationer, mer info finns här https://www.facebook.com/events/1968565480037577/