Stockholms läns landsting – konsulternas paradis

I dag presenterade P4 Stockholm en granskning som visar att Stockholms läns landsting har extremt höga konsultkostnader – över en miljard kronor på fem år. Vänsterpartiet är mycket kritiskt till konsultnotan. Pengarna behövs för att öppna vårdplatser och anställa vårdpersonal, menar V.

I dag avslöjade P4 Stockholm att SLLs konsultnota är skyhög. V, oppositionsparti i Stockholms läns landsting, uppskattar att frågan om landstingets höga konsultkostnader äntligen hamnar på dagordningen. Partiet har länge varit kritiskt mot landstingets frikostiga användande av konsulter, och velat dra ner på konsultavgifterna för att frigöra resurser.

– Det är otroligt provocerande att landstinget sprätter iväg sådana svindlade summor på konsulter när ekonomin är så pass ansträngd och man tvingas till massa besparingar och nedskärningar. Vi har över fem hundra stängda vårdplatser i länet, hur många skulle inte kunna hållas öppna för de här pengarna? För att inte tala om de sjuksköterskor som skulle kunna anställas, säger Håkan Jörnehed (V), landstingsråd i opposition.

Ansvaret för denna konsultkultur placerar Vänsterpartiet på den moderatledda alliansledningen i landstinget. Den borgerliga ledningen som styrt Stockholms läns landsting i över tio år har länge misskött ekonomin. NKS och det så kallade strumpgate är tidigare exempel på sådan vårdslöshet, menar Håkan Jörnehed.

Tidigare även har Kaliber i P1, efter att ha granskat affärerna kring Nya Karolinska sjukhuset, varit inne på samma spår. Ett ”konsultmecka” har sjukhuset kallats. Då har det handlat om dyra arvoden till olika managementkonsultbolag, som PWC och Boston Consulting Group.

– Landstinget har uppenbarligen blivit ett konsulternas paradis under alliansen, säger Håkan Jörnehed (V).