Regional utveckling i Bjuv

Findus nedläggning är en hård smäll för Bjuv och svensk livsmedelsindustri och Region Skånesom central aktör måste ta ansvar för att rädda jobben och skånsk livsmedelsindustri.

Detta är en viktig regional utvecklingsfråga och Vänsterpartiet tycker att det därför vore passande att näste tema på Regionala utvecklingsnämndens sammanträde ska att handla om vilka olika initiativ som är i gång för att rädda Findusproduktionen kvar i Bjuv.

-      Vi behöver diskutera vad som görs för att de 450 anställdas kompetens ska tas tillvara och vilken betydelse det har för utvecklingen inom skånsk livsmedelsindustri att fabriken läggs ner, säger Vilmer Andersen, ersättare (V) i Regionala utvecklingsnämnden.

Kommunens initiativ kring Food Valley of Bjuv och Vegafishs satsning på kretsloppsbaserad livsmedelsproduktion är också intressanta alternativ att ta del av.

Sara Svensson, gruppledare (V) ställde vid förra veckans Regionfullmäktige en interpellation till Henrik Fritzon om vilka åtgärder man planerar för att stötta de anställda och de andra som drabbas när nedläggningshot som dessa kommer.

-      Det är viktigt att regionen är på tårna nu. Det är sorgligt att Region Skåne har börjat få en vana av företagsnedläggningar som dessa. Regeringen behöver titta på lagarna kring vinstdrivande bolag som flyttar verksamhet enbart för att höja sin egen vinstmarginal. Det är alldeles för lätt idag, säger Sara Svensson.

Vänsterpartiet vill att nästa sammanträde den 3 juni med Regionala utvecklingsnämnden läggs i Bjuv och att nämnden för en nära diskussion med alla berörda om vad man kan göra för att underlätta situationen.

Kontakt:

Sara Svensson, Gruppledare (V) 0709-134410