S och MP sviker kollektivtrafikresenärerna - gör höga prishöjningar i kollektivtrafiken permanenta

Idag, den 18 sept, antar kollektivtrafiknämnden i Skåne en indexering av taxorna. Dessa föreslås höjas enligt riksbankens inflationsmål på nuvarande 2%. För Vänsterpartiet är detta oerhört problematiskt av flera anledningar.

För det första har taxorna i kollektivtrafiken höjts till nivåer långt över inflationsutvecklingen redan och att vid denna tidpunkt fastställa en årlig höjning skapar taxor som för alltid kommer att ligga över övrig pris och löneutveckling.

För det andra åsidosätter förslaget den demokratiska arbetsordning som är gängse i politiskt styrda organisationer. Det binder upp regionfullmäktige till en löpande prisökning som folkvalda representanter tappar kontroll över.

• Höjningarna av kollektivtrafikpriserna har under de senaste mandatperioderna varit fasansfull. Vi har redan nått nivåer där det i vissa delar av regionen har blivit billigare att köra bil än åka kollektivt. Genom det här beslutet fråntas vi möjligheten att framöver kunna reglera priserna till förmån för resenärerna, säger Ruzica Stanojevic, ersättare i kollektivtrafiknämnden.

• Det är en absurd situation att S och MP nu gör prishöjningar i kollektivtrafiken permanenta. Jag är orolig för kollektivtrafikens utveckling när den styrande minoriteten går fram med förslag som faktiskt innebär att kollektivtrafikens taxor ska höjas ännu mer, säger Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne.

Vänsterpartiet menar att det är orimligt att resenärerna ska stå för denna reform. I ärendet berörs inte heller miljökonsekvenserna när det redan idag är så att människor använder bilen istället för att åka kollektivt på grund av tillgänglighet och pris. I ärendet tar man också beslut om att låta resenärerna som använder serviceresor betala för de positiva förändringar som genomförs där, t ex återtagande av beställningscentral i egen regi.

Vänsterpartiet är starkt kritiska till denna process och kommer även fortsättningsvis protestera mot både indexeringen och prishöjningarna för de som använder serviceresor i regionen.

Kontakt:

Sara Svensson, gruppledare V, 0709-134410