Sara Svensson listetta på Vänsterpartiets regionlista för Malmö

Lördagen 10/3 höll Vänsterpartiet sin distriktsårskonferens i Lund. Sara Svensson, lärare och gruppledare för Vänsterpartiet Region Skåne, valdes till en förstaplats på listan till Regionfullmäktige i Skåne.

Sara brinner för allas rätt till vård efter behov – en jämlik hälso- och sjukvård. Hon vill se minskade klasskillnader och en jämställd vård. I årets valrörelse ser hon fram emot att kämpa tillsammans med andra Vänsterpartister för en mer jämlik utveckling och en bättre värld.

- Att få vara en del av en rörelse för mer solidaritet och jämlikhet är en riktigt häftig känsla! säger hon. Det är jättekul att få förtroende att fortsätta kämpa för att vården ska bli tillgänglig för alla, schyssta arbetsvillkor och för satsningar på kollektivtrafik. Politik är att vilja, jag tycker att det är för lite visioner och för mycket mittenpolitik idag. Det behövs rejäla satsningar på sjukvården och kollektivtrafiken i hela Skåne.

I framtiden hoppas Sara att regionen kommer att vara en bra arbetsgivare som vårdpersonalen vill arbeta hos. Hon hoppas att sjukvården har fått mer resurser så att vården för förutsättningar att ge jämlik och jämställd vård, och att staten och regionen har satsat ordentligt på en utbyggd kollektivtrafik och järnväg och att det har börjat märkas ordentligt.

Sara Svensson har suttit i regionfullmäktige under mandatperioden 2014-2018, är gruppledare för Vänsterpartiet och föreslås få förlängt förtroende.