Svalövs Agneta Lenander listetta på Vänsterpartiets regionlista för mittskåne

Lördagen 10/3 höll Vänsterpartiet sin distriktsårskonferens i Lund. Agneta Lenander, sjuksköterska och ledamot i kommunfullmäktige i för Vänsterpartiet i Svalöv, valdes till en förstaplats på listan till Regionfullmäktige i Skåne.

I regionfrågorna ser Agneta personalbristen inom vården som högprioriterad:

- Den mest akuta frågan för att vi överhuvudtaget ska kunna genomföra en förbättring inom vården är personal. Det duger inte att våra anställda kvinnor är sjuka 2,5 mer än skåningarna i stort. Vi måste vara en arbetsgivare som slutar med anställningstak och börjar värdera kvinnors arbete. För det behövs att alla hjälps åt, vi behöver finansiera verksamheterna med en solidarisk skattehöjning.

Agneta har goda förhoppningar inför årets valrörelse.

- Jag ser fram emot att en sjujädrans vänstervåg ska skölja över Skåne och Sverige! Vi vill lyckas mobilisera alla de krafter som varit med länge och alla de som kommit till. Det sjuder av liv ute i kommunerna, det är lite nervöst pirrigt!

I ett framtida Region Skåne hoppas hon på flera förändringar som leder till en tryggare välfärd för alla Skånes invånare.

- Jag hoppas verkligen att sjukvården fått de resurstillskott som behövs. Jag hoppas att vi har avvecklat vårdvalen och säkrat att de skattemedel som betalats in också återinvesteras i det de verksamheter de var avsedda för. Jag hoppas att vi har kommit längre i såväl den jämlika vården som i den nära vården. Jag hoppas att vi kunnat återupprätta tron på den offentliga sjukvården.

Agneta Lenander har suttit i regionfullmäktige under mandatperioden 2014-2018 och föreslås nu få förlängt förtroende.

För mer information, kontakta:

Agneta Lenander: 072 – 204 95 75

Sara Svensson, gruppledare (V): 070 - 913 44 10