Vänsterpartiet i Region Skåne föreslår en skattehöjning med 60 öre

Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Region Skåne väljer att lämna skattesatsen oförändrad. Detta trots att det är uppenbart att det behövs mer resurser i vården. Skåne är den region som på kortast tid har skurit ner flest antal vårdplatser.

• Vi vill skapa en trygg vård att lita på för alla skåningar. Med Vänsterpartiets skattehöjning kan vi utöka antalet vårdplatser och skapa en bättre arbetsmiljö för regionens anställda, säger Sara Svensson, Vänsterpartiets gruppledare i Region Skåne.

Argumenten om att Region Skåne detta år har ett överskott bär inte. De senaste åren har SUS varit överbelastat med stängda vårdplatser som konsekvens och en kvinnoklinik som inte har kunnat ge en god vård åt födande kvinnor, t.ex. har kvinnor fått föda hemma eller på väg hem pga. platsbrist på kvinnokliniken i Malmö.

• Den situationen kan vi aldrig acceptera. Överskottet är tillfälliga pengar som inte på långa vägar räcker för att rädda den kris som nu råder. Regionen måste satsa på att förbättra arbetsmiljön, anställa fler och öppna fler vårdplatser för att rädda situationen, fortsätter Sara Svensson Vänsterpartiets gruppledare i Region Skåne.

Sara Svensson, 0709-13 44 10

Busi Dimitriu, presskontakt 0702-22 49 62