Ersta psykiatri försvinner – snart är bara de stora vårddrakarna kvar

Den borgerliga majoriteten i hälso- och sjukvårdsnämnden i Stockholms läns landsting fattade igår, efter genomförd upphandling, beslut om att avsluta avtalet med Ersta psykiatriska klinik, som riktar sig speciellt till sjukvårdspersonal. Istället tecknas avtal med vårdbolaget Capio. Vänsterpartiet ville att upphandlingen skulle avbrytas och göras om.

Att bevara Erstas psykiatriska mottagning framfördes under våren som en viktig åtgärdspunkt i ett #metoo-upprop signerat kvinnliga läkare.

Mottagningen på Ersta riktar sig specifikt till sjukvårdspersonal, och i Stockholm är sjukvårdspersonalen under hård press – antalet patienter har fördubblats på tre år. Stressen är hög till följd av personalbrist. Kvinnor drabbas också hårdare än män, och av patienterna på Ersta är fler än åtta av tio kvinnor.

– Jag arbetar själv som sjuksköterska och ser därför med egna ögon hur ansträngd situationen för Stockholms sjukvårdspersonal är. Ersta har lång erfarenhet av behandling av vårdpersonal med stressrelaterad ohälsa och har utvecklat framgångsrika metoder för att människor ska komma tillbaka i arbete. Att byta vårdgivare ger stora konsekvenser för patienterna, säger Jonas Lindberg,  för Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting.

Vänsterpartiet yrkade redan när ärendet först hamnade på hälso- och sjukvårdsnämndens bord på att upphandlingen skulle ställa krav på dokumenterad erfarenhet av psykiatrisk vård speciellt riktad till vårdpersonal.

Men för hälso- och sjukvårdslandstingsråd Anna Starbrink (L) och övriga borgerliga landstingspolitiker tycks Erstas goda anseende och höga förtroende bland vårdpersonalen inte vara lika viktigt.

– Gång på gång ser vi hur de borgerliga partierna säger upp avtal med idéburna verksamheter som Ersta och istället lägger vården i händerna på vinstdrivande bolag. Allianspolitik leder bevisligen till mindre valfrihet och mindre spetskompetens, säger Jonas Lindberg.

Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson (V) SLL 070 400 34 13