Inför visselblåsartjänst i egen regi

Dagens Medicin rapporterar att sjukvårdsanställda i Stockholms läns landsting har startat en inofficiell visselblåsartjänst på eget bevåg, via vilken sjukvårdspersonal och tjänstemän kan anmäla oegentligheter eller brister i sjukvården. V vill införa en visserblåsartjänst i egen regi.

Vänsterpartiet, som länge drivit frågan om meddelarfrihet i skattefinansierade verksamheter, uppskattar initiativet men tycker att det är beklagligt att det ska behövas. Vänsterpartiet vill att Stockholms läns landsting ska ha en egen visselblåsartjänst.

– Initiativtagarna säger att landstinget behöver en egen visselblåsartjänst, och där är vi helt med dem. Oavsett om verksamheten drivs privat eller av landstinget måste personalen enkelt kunna larma om problem, säger landstingsråd Håkan Jörnehed (V).

Vänsterpartiets senaste förslag om meddelarfrihet i privata verksamheter röstades ned i fullmäktige av alliansen och Sverigedemokraterna. Samtidigt dras Stockholms sjukvård med stora problem, som Håkan Jörnehed menar det är viktigt att personalen har möjlighet att rapportera.  Allt fler vårdanställda upplever att det utbreder sig en tystnadskultur i Stockholms landsting, menar han.Han hoppas att frågan kanske får nytt liv igen i och med detta.

– Det vore ju toppen om #metoo lyckades bryta tystnadskulturer även av det här slaget, säger Håkan Jörnehed.