Kungsholmen är inte till salu – vad kan vi lära av Alby?

På tisdag den 26 augusti besöker Vänsterpartiets riksdagskandidat Nooshi Dadgostar den lokala hyresgästföreningen på Kv Väktaren på Kungsholmen. Nooshi Dadgostar var tidigare kommunalpolitiker i Botkyrka och ledamot i Botkyrkabyggens styrelse. Hon var aktiv i rörelsen Alby är inte till salu som arbetade för att stoppa utförsäljningarna av 1300 lägenheter ur allmännyttan i Alby.

I kvarteret Väktaren planeras det byggas en ny galleria och i kombination med det ska bostäderna renoveras. Hyresgästerna i området är oroliga för att hyrorna kommer öka så mycket att de inte har råd att bo kvar i sina hem.

– Runtom i Stockholms län ser vi samma mönster – lyxrenoveringar höjer hyrorna och tvingar iväg de boende. Vänsterpartiet kräver att renoveringar ska ske i dialog med hyresgästerna och på deras villkor. Erfarenheterna från ”Alby är inte till salu” visar hur man kan skapa lokalt engagemang i bostadsfrågor, säger Nooshi.

– Vänsterpartiet vill stoppa hyreshöjningar i allmännyttan – Stockholm är en blandad stad och även vanliga stockholmare ska ha en möjlighet att bo även i innerstaden, säger Sebastian Wiklund, ledamot i fastighetsnämnden i Stockholms stad.

Företrädare för hyresgästföreningen i Kv Väktaren kommer att visa sitt område och diskutera vilka paralleller som går att dra mellan utförsäljningar av allmännyttan i Alby och lyxrenoveringar på Kungsholmen. Vad kan vi lära av varandra? Även Marie-Louise Siverstrand (V) ersättare i Kungsholmens stadsdelsnämnd kommer att delta på mötet.

Nooshi Dadgostar
nooshi.dadgostar@gmail.com