Låt Stockholms ungdomar resa gratis under We are Sthlm

Imorgon tisdag börjar Stockholms kulturfestival och ungdomsfestivalen We are Sthlm. Men nu kan skolelever inte längre resa gratis till Kungsträdgården för att besöka festivalen, eftersom sommarlovskortet slutade gälla i fredags – trots att sommarlovet fortsätter denna vecka.

Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting kräver nu att SL ska låta skolelever resa gratis ytterligare en gratis vecka, så att de kan besöka festivalen.

– Vi har redan tidigare föreslagit att ungdomar ska kunna resa gratis under We are Sthlm. Festivalen är en höjdpunkt med sina kostnadsfria aktiviteter, som varje dag lockar många tusen ungdomar från alla delar av stan, särskilt förorter. Dessa ungdomar riskerar nu att stängas ute på grund av SL:s misstag, säger Ann Mari Engel, kulturnämnden.

Vänsterpartiet är kritiskt till hur SL, och alliansen i Stockholms läns landsting, skött sommarlovskortet, som var en satsning från V och regeringen.

- Länge var det oklart om SL ens skulle använda pengarna, sedan började kortet gälla när sommarlovet redan börjat, och nu slutade det gälla medan lovet ännu pågår. Det minsta SL kan göra för att kompensera skoleleverna är att förlänga sommarlovskortet med en vecka. Det räcker regeringens pengar mer än väl till, säger Gunilla Roxby Cromvall, gruppledare.

Ann Mari Engel, kulturnämnden 070-727 74 20