Öppna spärrar medan Gröna linjen renoveras och pengarna tillbaka på SL-kortet

Vänsterpartiet vill att tunnelbanespärrarna hålls öppna medan tunnelbanerenoveringen pågår, och att SL utökar sina informationsinsatser för att minimera förvirringen bland resenärerna.

Under stora delar av sommaren kommer renoveringar genomföras på Gröna linjen, vilket redan börjat orsakar trängsel, förvirring och ilska hos resenärer, inte minst vid Gullmarsplan där många tågbyten sker. Renoveringarna började i måndags, och redan har tusentals drabbats och många klagomål inkommit till SL. Resenärerna har inte heller fått begriplig information hur de ska resa och åt vilket håll de ska resa för att snabbast komma fram.

Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting kräver nu att SL omgående vidtar flera åtgärder för att minska trängseln och underlätta för pendlarna medan renoveringen pågår.

– Först och främst gäller det att låta spärrarna stå öppna, åtminstone under rusningstrafik. Det kan inte stämma som SL säger att spärrarna inte är bekymret, självklart stoppar de upp flödet. Och även om trappan vid Gullmars är ett problem, så kan man inte ta bort en trappa, men spärrarna kan man göra något åt – hålla dem öppna, säger Gunilla Roxby Cromval (V), gruppledare.

Utöver öppna spärrar kräver Vänsterpartiet att SL blir bättre på att informera resenärerna om vad som gäller och att det införs regelbunden trafik för ersättningsbussarna.

– Jag har hört från många resenärer att förvirringen är total, man vet inte hur man ska ta sig till stan eller hem, resor som förut tog en halvtimme tar nu över en och en halv timme, det är inte acceptabelt. SL är skyldiga att underlätta så mycket som möjligt för sina resenärer under renovering och till dess att det finns en fungerande ersättningstrafik borde SL betala tillbaka delar av månadskortet, säger Gunilla Roxby Cromvall.