Sex av tio tycker SL-kortet är för dyrt

Mer än hälften av stockholmarna tycker att det är för dyrt att resa med SL. Framförallt är det yngre och studerande som anser att det är för dyrt, och som i högre utsträckning uppger att priset fått dem att avstå från att resa. Det visar en ny Novus-undersökning som Vänsterpartiet låtit göra.

Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting har låtit Novus undersöka hur stockholmarna upplever nivån på SL:s priser. Enligt undersökningen anser mer än hälften av länets invånare, nästan sex av tio, att det generellt är för dyrt att resa med SL, och så många som två av tre tror att dagens priser innebär att vissa människor inte har råd att resa som de vill. Fyra av tio uppger att priset någon gång fått dem att avstå från att resa – men ungdomar uppger i högre grad än så att prisnivån fått dem att välja bort kollektivtrafiken.

Vänsterpartiet har länge varit kritiskt till SL:s allt högre priser, och ogillade att alliansen och Miljöpartiet år 2016 slöt en överenskommelse om ytterligare höjningar av SL-taxan. Gruppledare Gunilla Roxby Cromvall ser undersökningen som en bekräftelse på att många delar partiets uppfattning.

– Undersökningen ligger i linje med vad vi i Vänsterpartiet länge hävdat, både att det överlag är för dyrt att resa kollektivt i Stockholm, och att SL:s höga priser riskerar stänga ute till exempel unga, säger Gunilla Roxby Cromvall (V).

Undersökningen visar också att endast drygt fyra av tio stockholmare dagligen reser med Stockholms kollektivtrafik. Några grupper, exempelvis pensionärer, uppger att de reser mer sällan än så.

Vänsterpartiets ambition är att alla ska ha ekonomisk möjlighet att resa kollektivt. Partiet föreslår i sin landstingsbudget för 2018 att ungdomar upp till 18 år ska få resa fritt, och pensionärer ska få göra det under lågtrafik. Det är två grupper som enligt Gunilla Roxby Cromvall generellt har låga inkomster.

– Vi vill göra kollektivtrafiken mer tillgänglig, så att också de med lägre inkomster har råd att resa som de önskar. Därför vill vi införa avgiftsfria resor för ungdomar och pensionärer, säger Gunilla Roxby Cromvall.

Den långsiktiga målsättningen för Vänsterpartiet är en kollektivtrafik som är helt avgiftsfri.

– På sikt vill vi att all kollektivtrafik ska vara avgiftsfri. Det är en jämlikhetsfråga, säger Elena Karlström, ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm.