Skarp kritik mot Karolinskas hantering av cancerköer

Anders Miltons externa utredning kritiserar Karolinska universitetssjukhusets hantering av 2017 års långa cancerköer, där två patienter avled.

På tisdagsförmiddagen presenterades den externa utredningen av Karolinska universitetssjukhusets hantering av förra sommarens cancerköer, då två personer avled i väntan på vård. Karolinska avböjde dessutom hjälp från Danderyds sjukhus, trots att man själv saknade kapacitet att utföra operationerna.

Utredningen, som presenteras av Anders Milton, slår fast att sjukhuset kan kritiseras på flera punkter. Även sjukhusdirektören, samordningen inom landstinget, och hälso- och sjukvårdsförvaltningen får kritik. Vänsterpartiets landstingsråd Håkan Jörnehed instämmer i kritiken.

– Utredningen bekräftar att Karolinska och sjukhusdirektören brustit i sitt uppdrag. Somrarna är alltid ansträngda inom vården, varför gjordes inte mer för att undvika att hamna i en sådan här situation? Utredaren pekar på flera åtgärder som borde vidtagits för att underlätta situationen, men som aldrig vidtogs, säger Håkan Jörnehed

– Jag har i ärlighetens namn, under alla mina år som landstingspolitiker, aldrig varit med om en liknande situation, att dödsfall i en vårdkö utreds av rättvårdade myndigheter, fortsätter Håkan Jörnehed.