V: Fel av de blågröna att göra SL-kortet dyrare, igen

Vänsterpartiets nya landstingsråd Anna Sehlin kommenterar den blågröna budgeten för 2019, som presenterades i dag.

– Det finns såklart massor att anmärka på i de blågrönas första budget, men det jag reagerar på främst är den falska formuleringen om att ”justera” priset på SL-kortet till 890 kr. Det är ingen justering, utan en planerad höjning av priset, som alliansen och MP kom överens om redan 2016. Varje år sedan dess har SL-kortet blivit dyrare, säger Anna Sehlin (V), landstingsråd.

Vänsterpartiet har varit väldigt kritiskt till varje höjning av priset på SL-kortet. V vill istället finansiera kollektivtrafikens kostnader genom landstingsskatten.

– De skriver själva i artikeln på DN att kollektivtrafiken är avgörande för att nå landstingets klimatmål. Varför vill de göra det svårare för folk att resa kollektivt, genom återkommande prishöjningar? Hur kan ett miljöparti gå med på det? SL:s höga priser slår framförallt mot ungdomar, äldre och familjer med svår ekonomisk situation.

Vad gäller sjukvården så reagerar Vänsterpartiet på talet om att göra vården mindre ”sjukhustung”. Ambitionen är lovvärd, men den blågröna budgeten saknar åtgärder för att rusta primärvården.

– 1,4 miljarder till primärvården låter mycket, men utslaget på en mandatperiod och delat på Stockholms drygt 250 vårdcentraler blir det inte så mycket. Dessutom räcker det inte att kasta pengar på primärvården – hur ska vårdcentralerna kunna ta ett större ansvar när primärvårdsläkare i dagsläget säger upp sig för att arbetsmiljön är så stressig? En fungerande primärvård måste innebära områdesansvar och avsatt tid för fortbildning till personalen. Den blågröna budgeten har inget av detta, säger Anna Sehlin.

Anna Sehlin, landstingsråd 070-737 41 20